Onderdruk de emoties van je medewerkers niet, maar buit ze uit


Klagen is zo fantastisch, je zou het eens op je werk moeten proberen. En als daar te weinig wordt geklaagd, is het hoog tijd voor de directie, de teamverantwoordelijke of desnoods een directe collega om het goede voorbeeld te geven. Nervositeit of een sombere bui zijn overigens ook enorme aanraders. Negatieve emoties blijken onze prestaties namelijk op te krikken. Sociaal psycholoog en arbeids- en organisatiepsycholoog Annefloor Klep promoveerde op de effecten van het delen van emoties in teams. En groepsgejeremieer kan heel goed uitpakken voor de zaak. We scoren dan beter op klussen waarbij we moeten analyseren. Bovendien voelen we ons door het geklaag meer één team en delen we meer informatie met elkaar.

Dat opvallende gedrag in de kantoortuin kunnen we verklaren uit ons verleden in de jungle. Een negatief gevoel betekent dat er gevaar dreigt. En bij gevaar komen onze instincten bovendrijven. We zuigen informatie op en zijn meteen een stuk kritischer. Opletten betekende eerder in onze evolutie: goed focussen en bij voorkeur óp het bospad blijven en niet ernaast. En te allen tijde informatie blijven verzamelen en goed kijken wat er om je heen gebeurt in het dichte gebladerte. Die alerte houding komt ons als denkend dier nu nog altijd bijzonder goed van pas. Het blijkt ook supergoed om elke maandagochtend om negen uur recht uit die frustrerende file toch uitgelaten in je teamvergadering te stappen. Tenminste, als je in het team creatief moet zijn. Want enthousiasme of blijdschap verbeteren de creativiteit. Ons brein krijgt door die vrolijkheid het sein 'veilig' door en dan ontstaat er ruimte in ons hoofd om risico's te nemen; buiten het gebaande bospaadje te treden en met originele, gedurfde gedachten op de proppen te komen. Wij kunnen onze 'primitieve' emoties in ons voordeel laten werken. De kunst is om constructief te balen, bijvoorbeeld door een klaaghalfuurtje in te lassen bij de start van een vergadering of evaluatie. En andersom: brainstorms beginnen met een YouTube-filmpje of een paar leuke anekdotes.