Waarom een digitaal platform voor burenhulp zoals Helpper (g)een goed idee is


Het concept van Helpper is eenvoudig. Er zijn heel wat mensen die wat extra hulp kunnen gebruiken. Denk aan boodschappen doen, wat extra gezelschap op zaterdag, de tuin onderhouden of helpen bij het koken. Daarnaast zijn er ook heel wat mensen die in de buurt wonen die gerust een uurtje of twee willen besteden om buren te helpen. Helpper zoekt de ideale match tussen helpper en helppie en brengt beiden samen. Helpper is vandaag actief in Antwerpen en Gent en biedt met 450 helppers (vooral jong gepensioneerden, studenten die een maatschappelijke studie doorlopen en mensen die ooit in de zorg hebben gestaan)   hulp aan 250 zogenoemde helppies. Het klinkt allemaal een beetje zoals Uber, dat passagiers en taxichauffeurs samenbrengt via een app, of de Deliveroo-app, die zorgt dat je zelf niet meer op restaurant moet, maar dat het restaurant met de fiets tot aan de deur wordt gebracht. Zeker als je weet dat Helpper officieel erkend werd als deelplatform. Hierdoor kunnen mensen die klusjes doen 500 euro per maand bijverdienen aan het voordelig belastingtarief van 10 procent. Wie klusjes uitvoert via Helpper verdient 9,80 euro per uur en houdt daar uiteindelijk 7 euro netto aan over. Tien procent gaat naar de fiscus, het overige deel gaat naar Helpper. Maar de vergelijking met Uber en Deliveroo vindt oprichter François Gerard niet opgaan. "Je kunt Helpper niet onder dezelfde noemer van klusjesplatform plaatsen. De bedoeling is dat er tussen helpper en helppie een vertrouwensband ontstaat, dat is bij Uber en Deliveroo niet het geval." Bovendien is het geen algoritme dat beide personen bijeenbrengt, maar een grondige menselijke screening. "Wij noemen dat onze klantenfluisteraar. Die gaat binnen het platform op zoek naar welke mensen zouden kunnen matchen, nadien wordt ook een kennismakingsgesprek georganiseerd om te kijken of het ook klikt. Mensen die klusjes willen doen, worden trouwens eerst grondig gescreend." Uiteindelijk spreken beide partijen zelf af hoeveel hulp er nodig is. Helpper voorziet wel in een aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering. Vraag is of al die bijklussende buren geen concurrentie vormen voor de traditionele thuiszorg. Koken en boodschappen doen, zit toch ook in hun takenpakket? Partena Ziekenfonds ziet Helpper helemaal niet als een concurrent, maar als een ideale aanvulling zijn op wat zij al biedt. "Ons doel is mensen zo lang mogelijk zelfstandig laten leven. Wij kunnen drie keer per week iemand langs sturen in blokken van twee of vier uur om te poetsen of om te koken, maar zaterdag een uurtje meewandelen naar de markt is onmogelijk voor ons personeel. Dat is een uitgelezen klus voor iemand die dichter in de buurt woont." Bram Van Braeckevelt (Groen), gemeenteraadslid in Gent, kent het platform en stelt zich toch vragen bij de praktijk. "Het idee is mooi, maar ik vrees vooral dat er een parallel circuit kan ontstaan waarbij mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt op deze manier toch iets proberen bij te verdienen. Maar die mensen bouwen hiermee geen sociale rechten op."