Zeker 9 grote Nederlandse thuiszorgvoorzieningen werken met 'valboete' voor ouderen

Zeven van de negen instellingen hebben in gesprekken met de NZa aangegeven dat zij de toeslag ook daadwerkelijk in rekening hebben gebracht. De mate waarin dit is gebeurd, varieert van zelden tot twintig keer per maand bij deze grote thuiszorgaanbieders. Om welke instellingen het gaat, wordt niet bekendgemaakt. De steekproef is uitgevoerd bij twintig grote thuiszorgaanbieders (met meer dan 3000 patiënten) na berichtgeving in de Volkskrant over instellingen in de regio Dordrecht die cliënten enkele tientjes boete in rekening dreigden te brengen na de derde val waarbij het personenalarmeringssysteem werd ingeschakeld. Nu blijkt dit dus veel vaker te gebeuren. Minister De Jonge: ,,Zichtbaar is geworden dat personenalarmering in de praktijk nog niet wordt uitgevoerd zoals het zou moeten. En dat geeft mij de gelegenheid ervoor te zorgen dit we dit, samen met zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars, zo snel mogelijk op orde krijgen en daarmee voorkomen dat patiënten ten onrechte rekeningen ontvangen voor zorg waar ze al aanspraak op hebben." Vijf instellingen geven aan dat ze de valboete gebruiken om de zorg die ze dan leveren aan cliënten via een 'indicatie' te kunnen declareren. Volgens de minister zijn daarvoor echter geen bijbetalingen nodig. De overige twee aanbieders brengen het bedrag alleen in rekening als de boetealarmering wordt geactiveerd zonder passende aanleiding (bijvoorbeeld per ongeluk). Dit betreft een kleine groep patiënten. Eén instelling noemt bijvoorbeeld minder dan vijf van de 2000 gebruikers. Het is zaak dat zorgaanbieders nagaan of sprake is geweest van onterechte bijbetalingen en dat zij deze situaties herstellen", aldus de bewindsman op Volksgezondheid.  De NZa heeft het Zorginstituut Nederland ook gevraagd de aanspraak op professionele opvolging van personenalarmering duidelijk op te nemen in de zorgverzekeringswet en de Wet Langdurige Zorg. Verder is de koepelorganisaties achter de instellingen, Actiz en BTN, gevraagd er bij hun leden op aan te dringen voorwaarden te wijzigen die strijdig zijn met de aanspraak op noodzorg door kwetsbare ouderen. Ouderenbond ANBO Nederland opent vandaag vanwege het onderzoek een meldpunt waar senioren uit het hele land kunnen aankaarten dat ze voor een valpartij hebben moeten betalen.